fredag den 6. april 2012

Ricard III

"Og da jeg ikke dur til elskovsspil
i pagt med disse formfuldendte dage, 
har jeg bestemt mig til at blive skurk 
og afsky tidens tomme nydelser.
Intriger har jeg lagt, de første skridt 
er taget på den farefulde vej,
der med fordrukne profetier, drømme 
og smædeord skal få den nye konge,
Edward, min bror, og hertug George af Clarence, min anden bror, sat op imod hinanden
i had, som lover død.
Hvis kongen er så tro og redelig, som jeg er falsk, forræderisk og listig, så er George 
nok spærret inde førend dagen ender,
for det er spået, at man engang skal se
kong Edwards arvinger ombragt af "G" 
- bort, fantasier, gem jer 
- Dér er Clanrence - God morgen, bror; hvad skal dog denne vagt?"

Dette citat er (som titlen afslører) er fra Shakespeare stykket: Ricard III
En forestilling jeg har smask forelsket mig i (Blandt andet pga. da jeg så det, spillede Søren Sætter-Lassen den dejlige Ricard - Også har jeg en svaghed for Ricards gennemførte ondskab, og de gennemførte replikker)  Håber at der sker et mirakel, og de vægler at vise stykket igen!



"brolægger vejen til tronen med smisk, smartness og overlagt mord." 
- Som en anmelder så smukt skrev. 

(Skrevet af Freja Bregenballe)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar