fredag den 6. april 2012


Baronessen på Bjerget


I søndags var jeg i Horsens Ny Teater for, at se stykket "Om Baronessen" - Jeg var derinde med Drama B. Det var et interessant stykke, dog må jeg indrømme, at publikum gik mig på nerverne og det ødelagde en del af oplevelsen (Jeg havde ellers glædet mig til at se Pilou Asbæk in action!) En konstant hosten (Hvilket folk selvfølgelig ikke kan gøre for) Og den normale 'teenager' overdrevet reaktioner dræbte det for mig .. Men til stykket!

- Stykket handler om Karen Blixen's venskab med en ung digter (Kan ikke huske navnet) Hvor hun invitere ham hjem til sit hjem, og tager ham under sine vinger. - De indgår en pagt, og er på nippet til et kærlighedsforhold. De kommer op og skændes, og den unge digter tager til hans sommerhus, hvor Blixen opsøger ham - og tager derefter hjem.

Den unge digter skriver et brev til hende, hvor han gør klart at deres venskab må stoppe - og Blixen sender et brev om at, hun ønsker at forsætte deres venskaber - Deres breve krydser hinanden, og da Blixen har modtaget hans, skriver hun straks tilbage Har fået Deres brev – brænd mit

I går var jeg så i Århus teater med klassen, for at se Jeppe på Bjerget.

Scene og lokalet vi var i forførte mig! Og elskede Jens Albinus'(Han spillede Jeppe) kontakt og nærvær med publikum - noget jeg helt klart en dag vil gøre brug af! Virkelig en inspiration. Han gjorde mig helt mundlam - han spillede guddommeligt!

Kan rose stykket til skyerne, men dog må jeg sige at de virkede som at de havde problemer med at afslutte stykket ordenlig - det blev en anelse klumpet.
Jeg havde virkeligt se frem til stykket, og blev ikke skuffet! Kan anbefale stykket!
Stykket er skrevet over Ludvig Holberg's velkendte stykket: Jeppe På Bjerget (Som nogen måske har set Buster Larsen udfolde på film?)
I grove træk(Til jer der desværre ikke kender til stykket) handler det om Jeppe, som drikker alle pengene op, og har en grusom kone. En dag drikker Jeppe sig så fuld at han falder i søvn i vejkanten - nogen fine folk finder Jeppe og klæder ham i deres herres fineste klæder og bilder ham ind at han er en fin herre - Jeppe hopper på det, og bliver en magtsyg Herre.
Det ender med de drikker ham til søvn igen, smider ham af i vejkanten i sine gamle klæder og Jeppe vågner.

Et enkelt men godt fortalt stykke - og til i denne lange blog-indlæg vil jeg citere en kendt sætning fra
Jeppe På Bjerget: "Alle siger at Jeppe drikker, men ingen siger hvorfor Jeppe drikker.

(Skrevet af Freja Bregenballe)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar